ကိႏၷရာသည္ ျမန္မာက်မ္းဂါန္မ်ားတြင္ ေဖာ္ျပေသာ လူတစ္ပိုင္းငွက္တစ္ပိုင္း သတၱ၀ါမ်ိဳးျဖစ္သည္။ စႏၵကိႏၷရီဇာတ္၊တကၠာရိယဇာတ္၊အ႒သဒၵဇာတ္၊သလႅတိယဇာတ္မ်ားအရ မဇၥ်ိမေဒသ ေျမာက္ပိုင္း ဟိ္မ၀ႏၱာေတာင္ ေရွးအခါက ရွိခဲ့သည္ဟု သိရသည္။ ျမတ္စြာဘုရားအေလာင္းသည္ ကိႏၷရာ ဘ၀တြင္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးေၾကာင္းကိုလည္း ဇာတ္ေတာ္တြင္ ဆိုသည္။ ကိႏၷရာ၏ အသြင္အျပင္မွာ ျမင္းမ်က္ႏွာႏွင့္ လူ၏ ကိုယ္အဂၤါရွိ ေၾကာင္း အဘိဓါန္ဋီကာတြင္ ဖြင့္ဆိုသည္။ ေရႊေရာင္အဆင္းရွိ၍ အတီးအမွူတ္၊အကအခုန္ အတ္ပညာမ်ားကိုလည္း တတ္ေျမာက္ၾကသည္ဟု ဆိုသည္။ မင္းလွရာဇာေက်ာ္ထင္ေရး စႏၵကိႏၷရီ ပ်ိဳ႕တြင္ အက်ယ္ဖြဲ႕ႏြဲ႕ စပ္ဆိုထားသည္။ကိႏၷရာ အမ်ိဳးမ်ားစြာရွိသည္ကို အသီတိနိပါတ္ မဟာကုဏာလ ဇာတ္တြင္ ပါသည့္အတိုင္း မဃေဒသလကၤာသစ္တြင္ ေဟမာလယ၊ ေတာျမိဳင္မက၊ ေဒ၀စႏၵ၊ သကုဏႏွင့္ ဒုမေကာႏၱ၊ ဒ ႑မာဏ၀ီ ၊ ထိုျပီအပ၊ ကဏပါ၀ု၊ အစျပဳသား၊ လူ႕ကိုယ္လူ႕လက္၊ လူ႕မ်က္ခြက္ႏွင့္ တခ်က္ရုပ္ေဆာင္း၊ ျမင္းေခါင္းတူလွည့္၊ ငွက္၏ ကိုယ္မွာ၊ လူ႕မ်က္ႏွာက၊ လူ၀ါလူသြင္၊ ဆံပင္ေနာက္လန္၊ ယမံငယ္ေသြး၊ ငွက္ေမြးေတာင္ေပါက္၊ ရွယ္မေဖာက္ပဲ ဟူ၍ ကိႏၷမ်ားအေၾကာင္းစပ္ဆိုထားသည္။
ကိနၷရာအမ ကို ကိႏၷရီ၊ ကိႏၷရီမ ဟုေခၚသည္။ ကိႏၷရာ ရွိခဲ့ဖူးေၾကာင္းကို အာဋာနာဋိယသုတ္တြင္ ျမင့္မိုရ္ေတာင္၏ေျမာက္မ်က္ႏွာ၊စတုမဟာရာဇ္ နတ္မင္းၾကီး ၄ ပါး အပါအ၀င္ျဖစ္သည့္ ေ၀ႆ၀ဏ္၊ ကုေ၀ရနတ္မင္းၾကီးမ်ား စံရာေနရာ အဠာကမႏၵာ၀ီသဏျမိဳ႕၊ၰၰၰၰၮရဏီေရကန္တြင္ လွံတံေတာင္ေ၀ွး စြဲကိုင္ေသာ ဒ႑မဏ၀ိက ကိႏၷရာမ်ိဳးရွိေၾကာင္းႏွင့္ ဆိုသည္။ ျမန္မာေဗဒင္ႏွင့္ နကၡတ္က်မ္းမ်ားတြင္ ၁၂ရာသီအိမ္တြင္ ေမထုန္ရာသီကို ကိႏၷရာဖိုမအရုပ္္ျဖင့္ အမွတ္အသားျပဳ၍ ေရးသားေဖာ္ျပၾကသည္။ သာရတၳသဂၤဟအဖြင့္တြင္ ပါဋလိပုတ္ျပည္သား မုဆိုးတစ္ဦးသည္ ကုႏၷငွက္ ကိႏၷရီမႏွင့္ သင့္ျမတ္၍ တိႆႏွင့္ သုမိတၱသား ၂ ပါးကို ဖြားျမင္ေၾကာင္း၊ ထိုသား၂ ပါးသည္ ၀ရုဏရဟႏၱာထံ၌ တပည့္ခံ၍ ရဟန္းျပဳၾကရာ ရဟႏၱာျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ေဖာ္ျပသည္။မဟာ၀င္တြင္ ထို တိႆရဟႏၱာသည္ သီရိဓမၼာေသာက မင္းၾကီး နန္းသက္ ၈ ႏွစ္ေရာက္ေသာအခါတြင္ ပရိနီဗၺၺၺၺာန္ျပဳသည္ဟု ေဖာ္ျပသည္။
ထိုသို႕ ပရိနီဗၺၺၺၺာန္ျပေသာအခါ ေလာင္တိုက္၊တလားစေသာ အေဆာက္အအံုမ်ား၌ ၀ဲယာညွပ္လ်က္ ကိႏၷရီမသၺၺၺၺ႑ာန္အရုပ္တြင္ လက္တဆစ္ဖက္ကား ၀မ္းကိုမလ်က္ ယမံဆံမ်ား ဖားလ်ားခ်ကာ မဟာလႅတာတန္ဆာ၊ခ်ပ္ဒုယင္၊ ေဖာက္ခ်ိပ္ စသည္တို႕ကို ဆင္ယင္ထားရွိသည္။ထိုမွစ၍ ဘုန္းၾကီးပ်ံတလား၊စင္ရွင္၊ေလာင္တိုက္တို႕တြင္ ၀ဲယာ ၄ ေထာင့္၌ ေကာႏၱကိႏၷရီရုပ္မ်ား ထုလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာဘုရင္မ်ား၏ ရာဇပလႅင္ဥကင္ လက္၀ဲလက္်ာတို႕၌လည္း ကိႏၷရာကဟန္ ထုလုပ္ထားေလ့ရွိသည္။ယင္းမွာ ကိႏၷရာတို႕သည္ နူးညံ့ေသာအမူအရာရွိျခင္း၊ ပန္း၀တ္ဆံတို႕ကိုသာ သံုးေဆာင္စားေသာက္ေလ့ရွိျခင္း၊ ၅ ပါးေသာ အဆင္းအဂၤါတို႕ႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း၊ ဘုရားပြင့္ေတာ္မူေသာေန႕၌ ၀မ္းေျမာက္စြာ ကခုန္ျမဴးထူးေလ့ရွိျခင္း စေသာ မဂၤလာတို႕ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာရာဇ၀င္တြင္ ငါးထပ္ၾကီးဘုရားဒါယကာမင္းလက္ထက္ အေနာက္ သလႅာ၀တီျမစ္တြင္ ေမ်ာလာ၍ ဆယ္ယူရရွိေသာ ကိႏၷရာေကာင္ကို ဆက္ေရာက္လာဘူးေၾကာင္းႏွင့္ ဟံသာ၀တီေရာက္ မင္းတရားစာတမ္းတြင္ ဆိုသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ၀ိနိစၦယပကာသနီ ဓမၼသတ္လကၤာနိဂံုး၌ နတ္ကိႏၷရာ၊ ေဟမ၀ႏၱာက၊ ခ်ိန္ခါေရဦး၊ ေမ်ာလာဘူးဟု၊ ခ်ီးက်ဴးေက်ညာ၊ ထင္ရွားစြာသား၊ သလႅာ၀တီ၊ ေရသီတာလွ်မ္း၊ ထိုျမစ္ကမ္းမွ ဟူ၍ စပ္ဆိုထားသည္။ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္၏ ျပည္နယ္တစ္ခု ျဖစ္ေသာ ကယားျပည္နယ္၏ အလံေတာ္ အလယ္ဗဟိုတြင္ ကိႏၷရာရုပ္ ကို ထည့္သြင္းထားသည္မွာ ကယားလူမ်ိုးတို႕သည္ ကိႏၷရာ၊ ကိႏၷရီ တို႕မွ ဆင္းသက္ေပါက္ဖြားလာေသာ လူမ်ိဳးမ်ားဟု ယံုၾကည္ ဂုဏ္ယူၾကေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ကယားလူမ်ိဳးတို႕၏ ေရွးေဟာင္းသီခ်င္း ကဗ်ာႏွင့္ အယူအဆမ်ားတြင္ ကိႏၷရာ ကိႏၷရီတို႕သည္ ကယားျပည္နယ္ ေငြေတာင္ ေတာင္ေပၚ၌ ေပ်ာ္ျမူးေနထိုင္ၾကသည္ဟု ေတြ႕ရသည္။
Credit ; #ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း
comment